Ege Bölgesinde yaşayan tespih ustası, "dua taneleri"ni özenle ve maneviyatla işliyor. 20'li yaşlarında olan usta, İstanbul'da ticaretle uğraşan ailesinin yanında tespihçiliğe küçük yaşta tanıklık etti. Kapalıçarşı'nın yakınındaki atölyelerdeki ustaların çalışmaları, genç ustayı büyüledi ve ilk tespihini zeytin çekirdeklerinden yapmasına ilham verdi. Yıllar içinde tespih sanatına olan ilgisi artan usta, daha sonra Çanakkale'ye yerleşti. Antikacılığa olan tutkusunu da birleştirerek, özel siparişler alıp değerli tespihleri mezatlarda satmaya başladı. Bir süre sonra, Kapalıçarşı'nın atmosferini hatırlatan Aynalı Çarşı'da bulunan deneyimli bir tespih sanatçısıyla yolları kesişti. Bu karşılaşma, ustanın becerilerini geliştirmek için önemli bir dönüm noktası oldu ve çıraklık dönemi başladı. Şimdi ise kendi atölyesinde geleneksel sanatı sürdürüyor.
Tespihin Anlamı ve Kişisel Dokunuş
Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından Geleneksel El Sanatları Sanatçısı olarak kabul edilen usta, tespihin manevi ve kültürel önemine inanıyor. Sadece dua aracı değil, aynı zamanda bir aksesuar ve yatırım aracı olarak da değer taşıdığını belirtiyor. Ustanın bakış açısıyla tespih, göz nuru, ruhun bir parçasıdır. Ustasının tespihlere ruhunu üflediğini dile getiriyor. Kendisi için tespihler, beslediği kanaryası gibi değerli. Her tanesi, özel anlara tanıklık eden bir hatıra. Dost, arkadaş, sırdaş gibi değer veriyor. Bu nedenle her tespih, biricik bir eser ve kişiye özel olarak tasarlanıyor. Bazen bir aile için üç nesil için ayrı ayrı tespihler yapıyor ve ailenin geçmişini, geleceğini bu nesnelerle bağdaştırıyor.
Geleneksel Sanatı Geleceğe Taşımak
Usta, klasik Osmanlı tespih yapımına odaklanıyor. Osmanlı döneminin estetiğini ve geleneğini modern dünyaya taşıyarak bu tarihi mirası korumayı amaçlıyor. Sipariş üzerine çalıştığı tespihler için, müşterilerine farklı materyaller sunuyor veya müşterinin kendi malzemeleriyle çalışıyor. Bir terzi gibi müşterisini tanıyarak, onun ölçülerini ve tercihlerini dikkate alıyor. Her tespih, kişiye özel olarak tasarlanıp işleniyor ve bu kişisel dokunuşu önemli buluyor. Her tespih, o kişinin yaşamında önemli bir yer tutuyor ve bunu bilmenin bilinciyle çalışıyor.
Nadir Materyaller ve İşçilik
Usta, tespih yapımında kullandığı materyallerin kalitesine büyük önem veriyor. Ağaç türleri, fosiller, kabuklar ve dişler gibi geniş bir yelpazede nadir malzemeler kullanıyor. Ancak, nesli tükenme tehlikesi altındaki türlerden elde edilen malzemeleri asla kullanmıyor. Sürdürülebilirlik ve çevre bilincine sahip olması nedeniyle, bu malzemeleri kullanmayı reddediyor. Bir tespihin yapımı en az 3 gün sürüyor ve kullanılan malzemeye göre süre değişiyor. Tespih sanatına ilgi duyan herkese yardımcı olmak ve yeni çıraklar yetiştirmek için gayret gösteriyor. Geleneksel sanatı gelecek nesillere aktarmayı hedefliyor ve bu konuda oldukça kararlı.